Unity 5.5 är här

När Unity 5 utlovades så var förväntningarna höga och många indie-utvecklare skruvade otåligt på sig i sina datastolar och sög i sig all tillgänglig information som möjligt. Nu har det gått ett tag och Unity version 5.5 är här, frågan är bara, vad är skillnaden och är det värt att uppdatera?

Svaret är ja, förutom ett förbättrat Surface baserat ljussättningssystem så har även Partikel Systemet fått sig en välförtjänt uppdatering och Line Renderer har gåtts igenom från grunden, vilket gör att det nu bland annat är lättare att rita avancerade banor. Men för animerare så bleknar allt detta i jämförelse men det nya workflow som introduceras i Animation Window vilket underlättar rörelser, skalning och ripple editing av keyframes i både Dopesheet och Kurvor. Borta är Auto tangent mode och istället så hittar vi det så kallade Clamped-Auto tangent, vilket skall hjälpa till at förhindra boomerang effekten i animations kurvor och även tar vara på processorkraften bättre. Så för animerare som vill slippa och sitta med scripts och programmering så finns det en hel del ljuva nyheter att finna och gamla problem som förhoppningsvis blivit lösta nu.

Vi nämnde även att Partikel Systemet setts över och detta kommer i form av en rad nya moduler. Bland annat så kan man nu använda sig av realtids renderade ljus till viss procent med partiklarna, som även kan ärva värden från partiklarna dom är satta vid. Vad innebär detta rent praktiskt då? Om du tidigare drömt om att kunna göra digitala fyrverkerier med flashiga ljuseffekter så är detta svaret på dina drömmar, utan att ditt grafikkort smälter medan du testar dig fram mellan olika värden. Partikel Systemet har även fått sig en Noise Modul, vilket låter dig sömnlöst växla mellan kraftsnåla och effektiva effekter och högkvalitativa sådana. Noise i sig är ett sätt att skapa visuellt ”oljud” eller brus och turbulens till partiklar för att uppnå en känsla av oberäknelig och organisk struktur som känns mindre artificiell. Trails Module är en modul som tar vara på Line/Trail Renderer funktioner och är till för att skapa rökspår till dina fyrverkerier, flares från ljus och liknande. Det är nu lättare att byta färger och implementera Normal Mapping i Shaders och hur många underliggande partikel källor som kan finnas aktiva samtidigt.

Support för Microsoft Holographic (HoloLens) finns nu med i Unity 5.5 och även bättre stöd till VR-spel för att ge ett bekvämare tillvägagångssätt utan att behöva detaljprorammera alla små delar. 360 graders videos och spel skall nu vara lättare att sätta upp i en pipeline och skapa renderingar för. Något som verkligen är uppskattat då VR-spel blir ett allt populärare fenomen och det redan finns stort stöd för i konkurrerande Unreal Engine.

En annan funktion som kommer att glädja utvecklare av Unity är den nya kod fria ”In App Purchases” metoden, som låter utvecklare lägga in mikrotransaktioner lättare och automatisera transaktionsflödet. Just nu finns det stöd för flera olika butiker så som Google Play, Apple App Store, Amazon, Samsung, Windows Store och Tizen Store. Utbudet är alltså väldigt stort om man vill släppa sina app-spel i flertalet olika format och plattformar.