Hej då, Steam Greenlight

Spelindustrijätten Valve avslöjade i början av februari att deras populära Greenlight

funktion på speltjänsten Steam kommer att gå i graven under våren 2017 och istället ersättas med det nya Steam Direct systemet. Spelpubliken och fansen på Valves och Steams forum är uppdelade i allt från jublande supporters till pöbelliknande motståndare. Men Valve själva ser detta som ett sätt att städa upp på sina servrar och hålla bättre kvalitetskontroll. Allt från att se till att spelen faktiskt fungerar på dom operativsystem som dom påstås göra till att bättre kunna utföra DMCA (The Digital Millennium Copyright Act) kontroller för att bland annat rensa bort spel med copyright skyddat material som dom inte har tillstånd att använda.

Om Steam Greenlight

Steam Greenlight kom till som en funktion för att låta utvecklare, allt som oftast indie-team och enskilda entusiaster, ladda upp och dela sina egna spel för att sedan utvärderas av spelare på Steams community. Steams commityn har i sig har en imponerande stort användarantal och på detta vis som kunde utvecklare komma i kontakt och få respons direkt från sin publik. Om tillräckligt många användare och spelare gillade och godkände ett spel på Greenlight så kunde det sedan tas upp för övervägande att släppas i Steams officiella online-butik. Dock så har Valve vid upprepade gånger medgivit att dom både fascinerats och överväldigats av det höga antalet spel som släpps och godkänns på Greenlight.

”Det fanns gånger när vi kom in i ett rum och det kunde finnas 400 bra spel som vi ville släppa på Steam och vi tittade på dom verktyg vi har tillhands och vår bandbredd vi hade tillgång till och vi var tvungna att säga ’Okej, låt oss välja ut 10 stycken” berättar Steams business lead Tom Giardino. Självklart så kunde inte 10 spel utav 400 ses som en god representation utav det utbud och spelsmaker som publiken har och strävar efter, så ledningen insåg att någonting var tvunget att förändras.

Om nya Steam Direct

Steam Direct kommer att vara ett nytt sätt för utvecklare att släppa sina spel till Steams online-butik. Tidigare har utvecklare fått betala en engångssumma och sedan kunnat släppa hur många spel dom ville, men nu så kommer det istället finnas en engångssumma per uppladdning. För tillfället så har Valve inte satt ut någon summa, men enligt som själva finns det en dialog mellan dom själva, små och stora utvecklare för att finna en överkomlig summa. Det ryktas just nu om att priset kommer ligga någonstans så lågt som 100 USD ända upp till 5000 USD. Det nya öppna systemet för att kunna ladda upp direkt mot online-butiken via Steam Direct riskerar att fylla butiken med så kallade ”skräpspel”, men Valve själva påpekar att vad som kan räknas som skräp är en objektiv fråga baserad på individuell smak. Samt det nya betalsystemet med ett pris per uppladdning hoppas även Steam kunna använda för att få utvecklare att tänka till om det verkligen är värt att släppa ett halvfärdigt spel och förhoppningsvis stoppa internet troll från att lägga upp en massa spratt och hyss.

Steam Direct jämförs även med Apples IOS App Store och Google Play butiken, något som Valve säger kommer öka chanserna för utvecklare att bli sedda och spelare att hitta nya spel i den djungel som just nu är Greenlight.